REGULAMIN ORGANIZACYJNY |
niedziela, 29 stycznia 2012 10:15 |
REGULAMIN ORGANIZACYJNY Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowym Korczynie I. Postanowienie wstępne. § 1 Regulamin organizacyjny zwany dalej ,,regulaminem" określa zasady kierowania Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej zwanym dalej ,, Ośrodkiem " zakres działania, zasady planowania pracy, podpisywania pism i decyzji, organizacji działalności kontrolnej, obowiązki Kierownika oraz prawa i obowiązki pracowników.
II. Zasady kierowania Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. § 2 Pracą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej kieruje Kierownik zatrudniony przez Wójta Gminy. W razie nieobecności Kierownika, pracą ośrodka kieruje osoba przez niego upoważniona: wykonuje wszystkie czynności należące do Kierownika, załatwia sprawy obywateli, ich skargi i wnioski. 1. Cele i zadania GOPS określa Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowym Korczynie. 2. Szczegółowe zasady funkcjonowania GOPS regulują akty wewnętrzne wprowadzone przez Kierownika jednostki. 3. Regulamin Organizacyjny wprowadza i dokonuje w nim zmian Kierownik GOPS. § 3 Do kompetencji Kierownika należy: 1. Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunków pracy z pracownikami zatrudnionymi w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej. 2. Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników ośrodka pomocy. 3.Wydawanie decyzji administracyjnych.
III. Struktura Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. § 4 Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Ośrodka i należytej obsługi Obywateli, ustala się następującą strukturę organizacyjną. W skład Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wchodzą: 1. Kierownik 2.Główny księgowy 3. Pracownicy socjalni 4. Aspirant pracy socjalnej 5. Opiekunki świadczące usługi opiekuńcze 6. Stanowisko d/s realizacji świadczeń rodzinnych § 5 Kierownik jest odpowiedzialny za realizację zadań Ośrodka, prowadzi całą działalność organizatorską w zakresie pomocy społecznej, określa i realizuje kierunki działań profilaktycznych, a szczególności odpowiada za: - rozpoznanie i rzetelną ocenę potrzeb środowisk wymagających interwencji socjalnej, - zabezpieczenie potrzeb umożliwiających osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, dających możliwość samodzielnej egzystencji życiowej w środowisku, - koordynowanie działań na rzecz zaspokajania potrzeb, osób i rodzin wymagających szeroko rozumianej pomocy społecznej. § 6 Pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach pracy prowadzą sprawy wynikające z zakresu czynności. § 7 Kierownik określa zakresy czynności oraz rejonizację terenu dla poszczególnych pracowników socjalnych oraz pozostałych pracowników. § 8 Dla Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej zakres czynności ustala Wójt Gminy. § 9 Do wspólnych zadań wszystkich pracowników Ośrodka należy: 1. Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej. 2. Współdziałanie z organami samorządowymi, organizacjami społecznymi i instytucjami działającymi na terenie gminy w zakresie pomocy na rzecz potrzebujących. 3. Mobilizowanie środowisk lokalnych do podejmowania działań na rzecz pomocy socjalnej. 4. Do podstawowych obowiązków pracownika należy: - rzetelne, efektywne i terminowe wykonywanie obowiązków, - przestrzeganie ustalonego czasu pracy i porządku, - dokładne i sumienne wykonywanie poleceń przełożonych, - właściwy stosunek do mienia ośrodka, - przestrzeganie przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych, - przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej, - przestrzeganie Regulaminu Pracy, - pogłębianie wiedzy fachowej i doskonalenie się w wykonywaniu zadań.
IV. Organizacja działalności kontrolnej. § 10 1. Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku sprawuje Kierownik. 2. Kontrolę zewnętrzną sprawuje: - Wojewoda Świętokrzyski w zakresie zadań zleconych - Rada Gminy w zakresie zadań własnych. 3. Przeprowadzone kontrole ewidencjonowane są w książce kontroli.
V. Zasady podpisywania pism. § 11 Kierownik podpisuje osobiście: 1. Decyzje administracyjne wydawane na podstawie upoważnienia udzielonego przez Wójta Gminy Nowy Korczyn z zakresu pomocy społecznej i innych zadań wynikających z ustaw. 2. Wszelką korespondencję kierowaną do administracji rządowej i samorządowej. 3. Odpowiedzi na interwencję, wnioski, skargi obywateli. 4. Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunków pracy, nagrodzenia i karanie pracowników.
VI. Załatwienie indywidualnych spraw Obywateli. § 12 1. Indywidualne sprawy Obywateli załatwiane są w terminach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego. 2. Pracownicy Ośrodka zobowiązani są do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw Obywateli, kierując się przepisami prawa. 3. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwienie spraw ponoszą pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami czynności. § 13 1. Ogólne zasady postępowania w sprawach wniesionych przez Obywateli określa kodeks postępowania administracyjnego. 2. Sprawy wniesione do Ośrodka ewidencjonowane są w rejestrze podań, sprawach bieżących i rejestrach. 3. Korespondencja wpływająca i sprawy załatwiane przez pracowników Ośrodka przechowywane są w teczkach zgodnie z instrukcją Kancelaryjną. § 14 1. Przy załatwianiu indywidualnych spraw Obywateli pracownicy Ośrodka zobowiązani są do: - udzielenia informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnianiu treści obowiązujących przepisów, - informowaniu zainteresowanych o stanie załatwienia sprawy, - powiadomienie o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy. 2. Interesanci mają prawo uzyskać informacje w formie pisemnej, ustnej, telefonicznej. 3. Interesanci przyjmowani są przez wszystkich pracowników Ośrodka codziennie oprócz sobót w godzinach urzędowania tj. Od 7.30 do 15.30, 4. Kierownik przyjmuje interesantów codziennie oprócz sobót w godzinach od 7.30 do 15.30 w sprawach skarg i interwencji.
VII. Obowiązki i prawa pracowników. § 15 Obowiązki i prawa pracowników Ośrodka określa ustawa z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych ( Dz. U z 2001 roku Nr 142 poz. 1593 z późn. zmianami ). § 16 1. Czas pracy pracowników Ośrodka wynosi 40 godzin tygodniowo, 8 godzin dziennie od poniedziałku do piątku włącznie w godzinach 7.30 – 15.30, 2. W wyjątkowych wypadkach ze względu na połączenia komunikacyjne lub inne przypadki losowe Kierownik może ustalić indywidualny rozkład czasu pracy. 3. Pracowników zatrudnionych na części etatów obowiązuje czas ustalony w indywidualnych umowach o pracę. 4. Czas pracy należy w pełni wykorzystać na pracę zawodową. 5. Każdy z pracowników ma prawo spożywać posiłek w godzinach pracy, co nie może zakłócić normalnego toku pracy i sprawnej obsługi Obywateli. 6. Za pracę wykonywaną poza normalnymi godzinami pracy lub na polecenie Kierownika, pracownikowi przysługuje wolny czas w terminie uzgodnionym z pracodawcą. § 17 1. Wynagrodzenie za pracę pracownikom Ośrodka określa Kierownik ośrodka zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wynagradzania i wymogów kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, 2. Wynagrodzenie za pracę wypłacane jest z dołu ostatniego dnia miesiąca. Jeśli ostatni dzień przypada w dniu wolnym od pracy wynagrodzenie wypłaca się dzień wcześniej. § 18 1. Przybycie do pracy każdy pracownik pracujący w Ośrodku potwierdza złożeniem podpisu na liście obecności. 2.Osobę odpowiedzialną za prowadzenie listy obecności jest prowadząca sprawy kadrowe. § 19 1. Na wyjście z pracy w celu załatwienia spraw służbowych lub ważnych spraw osobistych, pracownik winien otrzymać zezwolenie Kierownika, odnotować to wyjście w książce ewidencji nieobecności w czasie pracy, wpisując godzinę wyjścia a następnie powrotu. 2. Czas wyjścia z pracy w celu załatwienia spraw osobistych pracownik obowiązany jest odpracować w dniu, w którym korzystał z wyjścia z pracy lub w innym terminie uzgodnionym z Kierownikiem. 3. Książkę wyjść służbowych, osobistych prowadzi każdy pracownik socjalny. 4. Opuszczając pomieszczenie biurowe pracownik obowiązany jest każdorazowo poinformować współpracowników z pomieszczenia o miejscu swojego pobytu i przewidzianej godzinie powrotu. W przypadku, gdy sam zajmuje pomieszczenie biurowe obowiązany jest odpowiednią informację pozostawić pracownikom z sąsiednich pomieszczeń. § 20 1. Wyjazdy służbowe odnotowuje się w książce ewidencji wyjazdów służbowych, który prowadzi osoba prowadząca sprawy kadrowe UG. 2. Do książki należy wpisać: imię i nazwisko pracownika, miejsce i cel wyjazdu, czas trwania podróży. § 21 1. Pracownik, który spóźnił się do pracy, natychmiast po przybyciu zobowiązany jest poinformować Kierownika o przyczynach spóźnienia. 2. O niemożliwości stawienia się do pracy z uzasadnionej i z góry wiadomej przyczyny, pracownik powinien powiadomić odpowiednio wcześniej Kierownika. 3. W razie niestawienia się do pracy, pracownik obowiązany jest zawiadomić Kierownika o przyczynie tej nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania, pierwszego dnia nieobecności w pracy, nie dłużej jednak niż w dniu następnym: osobiście, telefonicznie lub przez inne osoby względnie za pośrednictwem poczty. 4. Zaświadczenie lekarskie lub inny dowód usprawiedliwiający nieobecność w pracy, pracownik obowiązany jest dostarczyć w ciągu trzech dni, a w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach najpóźniej w dniu przystąpienia do pracy. 5. Nie dotrzymanie terminów, o których mowa powyżej jest usprawiedliwione, jeżeli pracownik ze względu na szczególne okoliczności nie mógł zawiadomić o przyczynie nieobecności. 6. Uznanie nieobecności w pracy ( nie przybycie do pracy, wcześniejsze opuszczenie pracy) za usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione należy do Kierownika Ośrodka. § 22 1. Pracownikowi przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. 2. Udzielenie pracownikowi urlopu następuje na podstawie rocznego planu urlopów lub pisemnego podania pracownika. 3. Plan urlopów ustala Kierownik po konsultacji z pracownikiem w terminie do 15 lutego każdego roku kalendarzowego. 4. Urlop nie wykorzystany z poprzedniego roku kalendarzowego, winien być wykorzystany przez pracownika do końca pierwszego kwartału roku następnego. 5. Ewidencję urlopów prowadzi pracownik prowadzący sprawy kadrowe. § 23 Obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. 1. Pracownik obowiązany jest do przejścia badań lekarskich ( art.229 kodeksu pracy ) 2. Pracownik winien być przeszkolony w zakresie podstawowych przepisów BHP i p/poż. § 24 1. Pracownicy obowiązani są przestrzegać porządku i czystości pomieszczeń biurowych oraz dbać o należyty stan urządzeń i sprzętu. 2. Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasad ochrony przeciwpożarowej. 3. Pracownikom zabrania się wnoszenia na teren Ośrodka alkoholu i spożywania lub przebywania w stanie wskazującym na spożycie alkoholu. 4. Po zakończeniu pracy, przed opuszczeniem pomieszczeń biurowych pracownicy powinni: - uporządkować stanowiska pracy poprzez zamknięcie pieczątek i akt w biurkach lub szafach, - pozamykać okna w pomieszczeniach, - sprawdzić zabezpieczenie p/poż. pomieszczeń, - pogasić światła, - zamknąć drzwi.
VIII. Nagrody i wyróżnienia. § 25 1. Pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszeniu jej wydajności mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia. 2. Przewiduje się stosowanie następujących nagród: a/ nagrody pieniężnej, b/ pochwały pisemnej, c/ dyplomu uznania, d/ innych wyróżnień. 2. Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia składa się do akt osobowych. 3. Nagrody przyznaje Kierownik Ośrodka.
IX. Kary za naruszenie porządku i dyscypliny pracy. § 26 1. Za nieprzestrzeganie przy pracownika Ośrodka ustalonego porządku i dyscypliny pracy, regulaminu pracy, przepisów bhp i p/poż. stosuje się: - karę upomnienia, - karę nagany. 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bhp, p/poż, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawianie się do pracy w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub spożywania alkoholu w zakładzie pracy stosuje się również karę pieniężną. 3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie jak również za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy jest równa jednodniowemu wynagrodzeniu za pracę. 4. Kara może być zastosowana po uprzednim wysłuchaniu pracownika. 5. Karę stosuje kierownik Ośrodka i zawiadamia o tym pracownika pisemnie. Odpis pisma składa się do akt osobowych pracownika.
X. Akty wewnętrzne. § 27 1.Kierownik wydaje w ramach posiadanych uprawnień wiążące akty wewnętrzne regulujące działalność jednostki. 2. W szczególności mogą one dotyczyć porządku, bezpieczeństwa i funkcjonowania '' Ośrodka'' oraz warunków i zasad obsługi osób.
XI. Udzielanie informacji. § 28 1. Kierownik GOPS lub osoba przez niego upoważniona udzielają informacji przedstawicielom prasy, radia i TV. 2. Odmowa udzielenia informacji może nastąpić za względu na ochronę tajemnicy państwowej i służbowej oraz innej chronionej ustawą. 3. Udzielenie informacji nie może kolidować z obowiązkami służbowymi i wymogiem sprawnej obsługi osób. 4. Zasady określone w niniejszym rozdziale mają zastosowanie w przypadku udzielania informacji innym osobom.
XII. Postanowienia końcowe. § 29 1. We wszystkich sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie odpowiednio obowiązujące przepisy prawa. 2. Regulamin podaje się do wiadomości wszystkim pracownikom zatrudnionym w Ośrodku. 3. Z regulaminem zapoznaje się nowo przyjętych pracowników. § 30 1. Traci moc Regulamin Organizacyjny z dnia 06.09.1992 r. 2. Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.03.2005 r. |
Poprawiony: niedziela, 29 stycznia 2012 10:24 |