REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowym Korczynie
I. Postanowienie wstępne.
§ 1
Regulamin organizacyjny zwany dalej ,,regulaminem" określa zasady kierowania Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej zwanym dalej ,, Ośrodkiem " zakres działania, zasady planowania pracy, podpisywania pism i decyzji, organizacji działalności kontrolnej, obowiązki Kierownika oraz prawa i obowiązki pracowników.
II. Zasady kierowania Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
§ 2
Pracą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej kieruje Kierownik zatrudniony przez Wójta Gminy.
W razie nieobecności Kierownika, pracą ośrodka kieruje osoba przez niego upoważniona: wykonuje wszystkie czynności należące do Kierownika, załatwia sprawy obywateli, ich skargi i wnioski.
1. Cele i zadania GOPS określa Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowym Korczynie.
2. Szczegółowe zasady funkcjonowania GOPS regulują akty wewnętrzne wprowadzone przez Kierownika jednostki.
3. Regulamin Organizacyjny wprowadza i dokonuje w nim zmian Kierownik GOPS.
§ 3
Do kompetencji Kierownika należy:
1. Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunków pracy z pracownikami zatrudnionymi w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej.
2. Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników ośrodka pomocy.
3.Wydawanie decyzji administracyjnych.
III. Struktura Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 4
Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Ośrodka i należytej obsługi Obywateli, ustala się następującą strukturę organizacyjną.
W skład Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej wchodzą:
1. Kierownik
2.Główny księgowy
3. Pracownicy socjalni
4. Aspirant pracy socjalnej
5. Opiekunki świadczące usługi opiekuńcze
6. Stanowisko d/s realizacji świadczeń rodzinnych
§ 5
Kierownik jest odpowiedzialny za realizację zadań Ośrodka, prowadzi całą działalność organizatorską w zakresie pomocy społecznej, określa i realizuje kierunki działań profilaktycznych, a szczególności odpowiada za:
- rozpoznanie i rzetelną ocenę potrzeb środowisk wymagających interwencji socjalnej,
- zabezpieczenie potrzeb umożliwiających osobom i rodzinom przezwyciężenia trudnych sytuacji życiowych, dających możliwość samodzielnej egzystencji życiowej w środowisku,
- koordynowanie działań na rzecz zaspokajania potrzeb, osób i rodzin wymagających szeroko rozumianej pomocy społecznej.
§ 6
Pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach pracy prowadzą sprawy wynikające z zakresu czynności.
§ 7
Kierownik określa zakresy czynności oraz rejonizację terenu dla poszczególnych pracowników socjalnych oraz pozostałych pracowników.
§ 8
Dla Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej zakres czynności ustala Wójt Gminy.
§ 9
Do wspólnych zadań wszystkich pracowników Ośrodka należy:
1. Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej.
2. Współdziałanie z organami samorządowymi, organizacjami społecznymi i instytucjami działającymi na terenie gminy w zakresie pomocy na rzecz potrzebujących.
3. Mobilizowanie środowisk lokalnych do podejmowania działań na rzecz pomocy socjalnej.
4. Do podstawowych obowiązków pracownika należy:
- rzetelne, efektywne i terminowe wykonywanie obowiązków,
- przestrzeganie ustalonego czasu pracy i porządku,
- dokładne i sumienne wykonywanie poleceń przełożonych,
- właściwy stosunek do mienia ośrodka,
- przestrzeganie przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych,
- przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej,
- przestrzeganie Regulaminu Pracy,
- pogłębianie wiedzy fachowej i doskonalenie się w wykonywaniu zadań.
IV. Organizacja działalności kontrolnej.
§ 10
1. Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku sprawuje Kierownik.
2. Kontrolę zewnętrzną sprawuje:
- Wojewoda Świętokrzyski w zakresie zadań zleconych
- Rada Gminy w zakresie zadań własnych.
3. Przeprowadzone kontrole ewidencjonowane są w książce kontroli.
V. Zasady podpisywania pism.
§ 11
Kierownik podpisuje osobiście:
1. Decyzje administracyjne wydawane na podstawie upoważnienia udzielonego przez Wójta Gminy Nowy Korczyn z zakresu pomocy społecznej i innych zadań wynikających z ustaw.
2. Wszelką korespondencję kierowaną do administracji rządowej i samorządowej.
3. Odpowiedzi na interwencję, wnioski, skargi obywateli.
4. Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunków pracy, nagrodzenia i karanie pracowników.
VI. Załatwienie indywidualnych spraw Obywateli.
§ 12
1. Indywidualne sprawy Obywateli załatwiane są w terminach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego.
2. Pracownicy Ośrodka zobowiązani są do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw Obywateli, kierując się przepisami prawa.
3. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwienie spraw ponoszą pracownicy zgodnie z ustalonymi zakresami czynności.
§ 13
1. Ogólne zasady postępowania w sprawach wniesionych przez Obywateli określa kodeks postępowania administracyjnego.
2. Sprawy wniesione do Ośrodka ewidencjonowane są w rejestrze podań, sprawach bieżących i rejestrach.
3. Korespondencja wpływająca i sprawy załatwiane przez pracowników Ośrodka przechowywane są w teczkach zgodnie z instrukcją Kancelaryjną.
§ 14
1. Przy załatwianiu indywidualnych spraw Obywateli pracownicy Ośrodka zobowiązani są do:
- udzielenia informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnianiu treści obowiązujących przepisów,
- informowaniu zainteresowanych o stanie załatwienia sprawy,
- powiadomienie o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy.
2. Interesanci mają prawo uzyskać informacje w formie pisemnej, ustnej, telefonicznej.
3. Interesanci przyjmowani są przez wszystkich pracowników Ośrodka codziennie oprócz sobót w godzinach urzędowania tj. Od 7.30 do 15.30,
4. Kierownik przyjmuje interesantów codziennie oprócz sobót w godzinach od 7.30 do 15.30 w sprawach skarg i interwencji.
VII. Obowiązki i prawa pracowników.
§ 15
Obowiązki i prawa pracowników Ośrodka określa ustawa z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych ( Dz. U z 2001 roku Nr 142 poz. 1593 z późn. zmianami ).
§ 16
1. Czas pracy pracowników Ośrodka wynosi 40 godzin tygodniowo, 8 godzin dziennie od poniedziałku do piątku włącznie w godzinach 7.30 – 15.30,
2. W wyjątkowych wypadkach ze względu na połączenia komunikacyjne lub inne przypadki losowe Kierownik może ustalić indywidualny rozkład czasu pracy.
3. Pracowników zatrudnionych na części etatów obowiązuje czas ustalony w indywidualnych umowach o pracę.
4. Czas pracy należy w pełni wykorzystać na pracę zawodową.
5. Każdy z pracowników ma prawo spożywać posiłek w godzinach pracy, co nie może zakłócić normalnego toku pracy i sprawnej obsługi Obywateli.
6. Za pracę wykonywaną poza normalnymi godzinami pracy lub na polecenie Kierownika, pracownikowi przysługuje wolny czas w terminie uzgodnionym z pracodawcą.
§ 17
1. Wynagrodzenie za pracę pracownikom Ośrodka określa Kierownik ośrodka zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wynagradzania i wymogów
kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego,
2. Wynagrodzenie za pracę wypłacane jest z dołu ostatniego dnia miesiąca. Jeśli ostatni dzień przypada w dniu wolnym od pracy wynagrodzenie wypłaca się dzień wcześniej.
§ 18
1. Przybycie do pracy każdy pracownik pracujący w Ośrodku potwierdza złożeniem podpisu na liście obecności.
2.Osobę odpowiedzialną za prowadzenie listy obecności jest prowadząca sprawy kadrowe.
§ 19
1. Na wyjście z pracy w celu załatwienia spraw służbowych lub ważnych spraw osobistych, pracownik winien otrzymać zezwolenie Kierownika, odnotować to wyjście w książce ewidencji nieobecności w czasie pracy, wpisując godzinę wyjścia a następnie powrotu.
2. Czas wyjścia z pracy w celu załatwienia spraw osobistych pracownik obowiązany jest odpracować w dniu, w którym korzystał z wyjścia z pracy lub w innym terminie uzgodnionym z Kierownikiem.
3. Książkę wyjść służbowych, osobistych prowadzi każdy pracownik socjalny.
4. Opuszczając pomieszczenie biurowe pracownik obowiązany jest każdorazowo poinformować współpracowników z pomieszczenia o miejscu swojego pobytu i przewidzianej godzinie powrotu. W przypadku, gdy sam zajmuje pomieszczenie biurowe obowiązany jest odpowiednią informację pozostawić pracownikom z sąsiednich pomieszczeń.
§ 20
1. Wyjazdy służbowe odnotowuje się w książce ewidencji wyjazdów służbowych, który prowadzi osoba prowadząca sprawy kadrowe UG.
2. Do książki należy wpisać: imię i nazwisko pracownika, miejsce i cel wyjazdu, czas trwania podróży.
§ 21
1. Pracownik, który spóźnił się do pracy, natychmiast po przybyciu zobowiązany jest poinformować Kierownika o przyczynach spóźnienia.
2. O niemożliwości stawienia się do pracy z uzasadnionej i z góry wiadomej przyczyny, pracownik powinien powiadomić odpowiednio wcześniej Kierownika.
3. W razie niestawienia się do pracy, pracownik obowiązany jest zawiadomić Kierownika o przyczynie tej nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania, pierwszego dnia nieobecności w pracy, nie dłużej jednak niż w dniu następnym: osobiście, telefonicznie lub przez inne osoby względnie za pośrednictwem poczty.
4. Zaświadczenie lekarskie lub inny dowód usprawiedliwiający nieobecność w pracy, pracownik obowiązany jest dostarczyć w ciągu trzech dni, a w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach najpóźniej w dniu przystąpienia do pracy.
5. Nie dotrzymanie terminów, o których mowa powyżej jest usprawiedliwione, jeżeli pracownik ze względu na szczególne okoliczności nie mógł zawiadomić o przyczynie nieobecności.
6. Uznanie nieobecności w pracy ( nie przybycie do pracy, wcześniejsze opuszczenie pracy) za usprawiedliwione lub nieusprawiedliwione należy do Kierownika Ośrodka.
§ 22
1. Pracownikowi przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Udzielenie pracownikowi urlopu następuje na podstawie rocznego planu urlopów lub pisemnego podania pracownika.
3. Plan urlopów ustala Kierownik po konsultacji z pracownikiem w terminie do 15 lutego każdego roku kalendarzowego.
4. Urlop nie wykorzystany z poprzedniego roku kalendarzowego, winien być wykorzystany przez pracownika do końca pierwszego kwartału roku następnego.
5. Ewidencję urlopów prowadzi pracownik prowadzący sprawy kadrowe.
§ 23
Obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
1. Pracownik obowiązany jest do przejścia badań lekarskich ( art.229 kodeksu pracy )
2. Pracownik winien być przeszkolony w zakresie podstawowych przepisów BHP i p/poż.
§ 24
1. Pracownicy obowiązani są przestrzegać porządku i czystości pomieszczeń biurowych oraz dbać o należyty stan urządzeń i sprzętu.
2. Przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasad ochrony przeciwpożarowej.
3. Pracownikom zabrania się wnoszenia na teren Ośrodka alkoholu i spożywania lub przebywania w stanie wskazującym na spożycie alkoholu.
4. Po zakończeniu pracy, przed opuszczeniem pomieszczeń biurowych pracownicy powinni:
- uporządkować stanowiska pracy poprzez zamknięcie pieczątek i akt w biurkach lub szafach,
- pozamykać okna w pomieszczeniach,
- sprawdzić zabezpieczenie p/poż. pomieszczeń,
- pogasić światła,
- zamknąć drzwi.
VIII. Nagrody i wyróżnienia.
§ 25
1. Pracownikom, którzy przez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszeniu jej wydajności mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia.
2. Przewiduje się stosowanie następujących nagród:
a/ nagrody pieniężnej,
b/ pochwały pisemnej,
c/ dyplomu uznania,
d/ innych wyróżnień.
2. Odpis zawiadomienia o przyznaniu nagrody lub wyróżnienia składa się do akt osobowych.
3. Nagrody przyznaje Kierownik Ośrodka.
IX. Kary za naruszenie porządku i dyscypliny pracy.
§ 26
1. Za nieprzestrzeganie przy pracownika Ośrodka ustalonego porządku i dyscypliny pracy, regulaminu pracy, przepisów bhp i p/poż. stosuje się:
- karę upomnienia,
- karę nagany.
2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bhp, p/poż,
opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawianie się do pracy w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub spożywania alkoholu w zakładzie pracy stosuje się również karę pieniężną.
3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie jak również za każdy dzień nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy jest równa jednodniowemu wynagrodzeniu za pracę.
4. Kara może być zastosowana po uprzednim wysłuchaniu pracownika.
5. Karę stosuje kierownik Ośrodka i zawiadamia o tym pracownika pisemnie. Odpis pisma składa się do akt osobowych pracownika.
X. Akty wewnętrzne.
§ 27
1.Kierownik wydaje w ramach posiadanych uprawnień wiążące akty wewnętrzne regulujące działalność jednostki.
2. W szczególności mogą one dotyczyć porządku, bezpieczeństwa i funkcjonowania '' Ośrodka'' oraz warunków i zasad obsługi osób.
XI. Udzielanie informacji.
§ 28
1. Kierownik GOPS lub osoba przez niego upoważniona udzielają informacji przedstawicielom prasy, radia i TV.
2. Odmowa udzielenia informacji może nastąpić za względu na ochronę tajemnicy państwowej i służbowej oraz innej chronionej ustawą.
3. Udzielenie informacji nie może kolidować z obowiązkami służbowymi i wymogiem sprawnej obsługi osób.
4. Zasady określone w niniejszym rozdziale mają zastosowanie w przypadku udzielania informacji innym osobom.
XII. Postanowienia końcowe.
§ 29
1. We wszystkich sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie odpowiednio obowiązujące przepisy prawa.
2. Regulamin podaje się do wiadomości wszystkim pracownikom zatrudnionym w Ośrodku.
3. Z regulaminem zapoznaje się nowo przyjętych pracowników.
§ 30
1. Traci moc Regulamin Organizacyjny z dnia 06.09.1992 r.
2. Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.03.2005 r. |